Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tisdag 24 mars 2015

Northern fowl mite

Det mesta med höns är faktiskt toppen! Men hittills i mitt hönsägarliv så har jag kommit fram till två saker som är mindre toppen.
1. Kläcker man fram kycklingar så blir ca 50 % tuppar. Det går inte att ha 50 % tuppar i en flock.
Alltså måste de säljas eller slaktas.
2. Höns kan få ohyra.

Ohyra kan alla djur drabbas av, jag har lusbadat både hundar och hästar. Men problemet med höns är att det finns nästan inga medel att ta bort ohyran med.
Ett annat problem är att de inte riktigt är lika samarbetsvilliga som t ex hästar och hundar.
Mina höns har fått kvalster och då inte de vanliga röda hönskvalstren utan  Northern fowl mite.
(Det finns inget svenskt namn.)
Det skiljer sig från det röda hönskvalster på det viset att 
de bor hela tiden på hönsen istället för som de röda som gömmer sig i hönshuset och kommer fram nattetid för att suga blod.
Kvalstren syns som små svart/bruna prickar som rör sig rätt fort. De sitter också på äggen.

Det råder delade meningar om hur kvalster sprids, en del menar att de bara sprids mellan höns och andra menar att de kan komma från vilda fåglar och kanske till och med möss.
Kvalster kan bita människor men de stannar inte kvar och lever på oss. Men här tvättas det kläder och duschas för fullt efter att jag besökt hönshuset kan jag säga!

Norhern fowl mite, hönskvalster, kvalster, ohyra, höns, Kiselgur

Kvalster, northern fowl mite, röda hönskvalster, ohyra, höns, ägg

Vad använder man för att bli av med dem då?
Det medel som jag använder till mina är Kiselgur, det är en mineral som används bland annat som tillskott till hästar men det är också använt som insektsmedel. Det ska vara ofarligt för människor och djur. Men man får vara försiktig så det inte dammar för det kan irritera luftvägarna.

Northern fowl mite lever som sagt på hönsen och när jag undersökt mina så är det framförallt runt kloaken som de sitter. Jag har hällt över Kiselgur i en gammal kryddburk och så tar jag helt enkel och pudrar dem i rumpan och lyfter på fjädrarna så pulvret hamnar in mot skinnet. Jag har även pudrat Kiselgur i redena och i sandbadet.
Förutom Kiselgur så sprayar jag i hönshuset (INTE på hönsen) med Kvalster X som finns att köpa på Granngården. (Kiselgur finns också på Granngården.)

Här är en länk till Statens veterinärmedicinska anstalt för mer information om NFM:
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Parasitsjukdomar-hos-fjaderfa/Ornithonyssus-sylviarum/ 
Det finns en del att läsa om Northern fowl mite på engelska bland annat här:
The Chicken vet
Cornell University - College of Agriculture and Life Science
Min gissning är att de här kvalstren är vanligare än man tror. Med tanke på alla hönsbytardagar och det ökande intresset för höns så är det många djur som byter ägare och på så vis sprids ohyran fort.
Så kolla era höns ordentligt, både de ni redan har men kanske särskilt när ni köper in nya.

Det var lite om mina ovälkomna husdjur, nu får ni hålla tummarna att de snart har försvunnit och inte kommer tillbaka!
Återkommer med rapport.

//Bella


3 kommentarer:

  1. Min erfarenhet är att det faktiskt blir mer än 50% tuppar. Utan att ha vetenskapliga belägg så vill jag påstå att 6 av 10 blir tuppar här. Ibland är det svårt att bestämma vilka som ska få finnas kvar. Inte alltid den vackraste som har de bästa anslagen.
    Kanske borde kolla om mina också har kvalster. Loppor kan de ju få.
    Hoppas nu din preparering hjälper.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Hej! Hur har det gått med kvalstren? Blivit av med dem?
    Mvh, Joacim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tack och lov. Det tog lite tid men nu verkar det som att de är borta.

      Radera

Hej!
Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar!
Är det något du undrar över så svarar jag här. Kryssa i rutan för uppföljningskommentarer så kommer svaret med mejl.

//Bella