Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 26 mars 2015

Potatishink och ett bloggtips

Potato pot, potatiskruka, odla potatis på balkongen, potatisodling

potato pot, potatiskruka, odla potatis, potatisodling, ekologisk potatis
Bilderna kommer från Klostra
Igår var jag till Granngården för att handla hönsfoder. Där hade de fått in Potato pot, en kruka att odla potatis i (det hörs kanske på namnet....)
Det smarta är att det är två krukor varav den inre kan lyftas upp och då ser du hur stora potatisarna hunnit bli.
Jag brukar odla potatis i hinkar med hopp om att få potatis till midsommar, det brukar väl gå sådär.
Men jag tror det kan vara lite enklare med den här.
Det går naturligtvis att tillverka en egen av två 10 liters hinkar där man skär ur rutor i den ena.
Nu hade jag inga hinkar över och hade i så fall fått köpa nya och när krukan kostade 80 kr så tyckte jag att jag kunde unna mig en färdigtillverkad.
Det här är perfekt för de som inte har någon trädgård att odla i, det funkar ju att odla på balkongen också. För mig som bor norrut är det ett jättebra sätt att odla potatis tidigare och kanske få potatis till midsommar.
Klostra har den också i sin webbshop, det är verkligen en affär jag kan rekommendera de har SÅ mycket roligt, fröer, sättpotatis, sparris, jordärtskockor och tillbehör.

Så till mitt bloggtips: Odlingstantens blogg
Jag hittade den här bloggen för några veckor sedan och föll pladask för de underbara teckningarna. Att hon dessutom skriver väldigt bra och ger bra odlingstips gör att jag gärna återvänder och också vill tipsa er.
Det här tipset om hur man gror frön i melittafilter måste jag testa då jag har ett gäng äldre fröer som jag inte riktigt vet om det är någon fart i.
Så det ska jag göra nu.

Ha en bra dag!
//Bella






1 kommentar:

  1. Vilket bra tips! Tack! Som du skriver går det att tillverka egen potatiskruka. Kanske genom att ta tillvara på någon halvtrasig hink eller att rulla en storrutat nät i en vanlig hink.
    Så roligt att du tycker om min blogg. Det värmde. /Helena

    SvaraRadera

Hej!
Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar!
Är det något du undrar över så svarar jag här. Kryssa i rutan för uppföljningskommentarer så kommer svaret med mejl.

//Bella