Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 29 april 2015

Lite surr om vitlök och annat.


Det blir lite glest mellan inläggen här på bloggen nu. Det är så mycket som ska hinnas med den här tiden på året! Det har varit ganska torrt och blåsigt så jag har fått vattna lite i köksträdgården.
Vitlöken som absolut inte vill ha det för blött är trots det lite känslig för torka på våren. Vi har sandblandad jord och då kan det lätt bli lite för torrt nu på vårkanten. I dagarna ska jag också övergödsla dem med hönsgödsel. Förhoppningsvis ska vi sen kunna skörda stora fina vitlökar till sensommaren. De ser iallafall väldigt lovande ut redan nu.
Vi har också högtidligt skördat en endaste liten sparris och ätit den andaktsfullt. Egentligen ska vi väl inte börja skörda förrän tidigast nästa år, men vem kan motstå....
Tulpanerna sitter också i en sån där rabatt som behöver lite extra vatten nu på våren. Det missade jag förra året och det blev inte så mycket tulpanblommor att njuta av..
Snödropparna är det tid att dela på och det har jag gjort och planterat på ett nytt ställe, förhoppningsvis så får de vara ifred från hönsen.
Den stora vårrensningen i perennrabatterna pågår, det brukar bli dåligt med rensning under resten av året. Som vanligt kommer jag på att det ska flyttas runt lite växter också. Det tar lite tid.
Sen ska det harvas, rensas och gödslas i det stora trädgårdslandet där potatis och lök ska samsas i år, men det tar vi nästa vecka när sambon har semester.

Tittade ni på Trädgårdstisdag? Tycker det blir mycket surr och lite odling, men visst tittar jag.
Svältfödd på trädgårdsprogram som man är....
Varför har vi inte en Monty Don i Sverige? 

Nä, nu ska jag ta och skola om lite perenner.

Ha det gott!



Phalanopsis, orkidée,
Orkidéerna blommar för fullt!

Bellas Lantliv

Instagram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar!
Är det något du undrar över så svarar jag här. Kryssa i rutan för uppföljningskommentarer så kommer svaret med mejl.

//Bella