Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 11 maj 2015

Lökigt värre! - Lökodlingen 2015

I år satsar jag rejält på lökodlingen. Jag brukar odla vitlök, rödlök och vanlig gul lök.
Men det finns ju så många andra roliga lökar!
Genom Sesam (läs mer här) har jag fått tag på potatislök.
Potatislök är en sorts lök som odlades i Sverige förr. Till skillnad mot vanlig lök där du sätter en lök och skördar en lök, så får du fler lökar på varje potatislök som du sätter.

På trädgårdsmässan fick jag äntligen tag på ramslök.
Ramslöken växer vilt i södra delen av Sverige. Men den ska klara sig här i zon 4 också. Kalkrik jord och lite halvskugga vill de ha. Jag tänkte sätta mina vid min fläder, där silas solen och det är lite lundkänsla. Jag hoppas den ska trivas och sprida sig där
Smaken är som en blandning av mild vitlök och gräslök.

Till sist har jag sått purjolök. St. Victor (tack för tipset Rost och rädisor) och Pancho.
Lite svettig blir jag när jag tänker på hur jag ska få plats med allt!


Vitlök, odla egen mat,

1 kommentar:

  1. Ramslök är något som jag har satt upp på listan för nästa års odling. Har aldrig testat den men tänker det skulle vara intressant att pröva något som alla skriver om. Potatislök har jag aldrig hört talas om, spännande! Kramar Liza

    SvaraRadera

Hej!
Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar!
Är det något du undrar över så svarar jag här. Kryssa i rutan för uppföljningskommentarer så kommer svaret med mejl.

//Bella