Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

fredag 4 december 2015

Odlingssäsongen 2015 - En sammanfattning.


En riktigt dålig säsong kan man sammanfatta det om man vill vara kortfattad.
Potatisskörden blev pytteliten, vi satte dubbelt så mycket potatis jämfört med förra året men fick en mindre skörd. Vår trotjänare Rocket regnade bort och nästan allt som överlevde regnet hade sorken tagit och gnagt på. Årets vinnare och en ny favorit är Sarpo Mira (ekologiskt utsäde). Frisk, stor skörd och jättegod. Hade vi bara satt den sorten hade vi fått en bra skörd!

Violetta som är en blå-lila potatis som var väldigt svår att hitta i den mörka jorden. Knölarna var nästan svarta i skalet. Den gav inte heller jättestor skörd men en god potatis med rolig färg. Sambon tyckte dock att den var läskig i färgen....
Sen satte vi också Asterix och Princess. Asterix tror jag vi hoppar över till nästa år, ingen favorit här och den gav ingen stor skörd. Princess gav en hyfsad skörd i år och den är riktigt god som färskpotatis, men den är ingen bra potatis att lagra.


Tomat och chiliskörden blev väl i stort sett lika eländig, förutom att den säsongen inte riktigt är över då jag flyttat in chilisen och ett par tomatplantor innomhus, där jag kan fortsätta skörda.
Chilisorten Omnicolor är årets vinnare och på tomatsidan så heter favoriten Vilma.

Det som gått riktigt bra i år är sockerärtor, framförallt den gamla sorten jag fått genom Sesam: Norrlands express. 

Ja, nu får vi ta nya tag och ladda inför 2016!





violetta, ekologisk potatis, blå potatis







Bellas Lantliv

Instagram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar!
Är det något du undrar över så svarar jag här. Kryssa i rutan för uppföljningskommentarer så kommer svaret med mejl.

//Bella