Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 9 mars 2017

Bokashi uppföljning.



För ungefär ett år sedan så skrev jag ett inlägg här om Bokashi. Du kan läsa det här. >>>
Jag tänkte jag skulle berätta lite om hur det gick.

Hinken jag tillverkade fungerade riktigt bra, ingen lukt och den höll tätt.
Men sen när jag började använda mig av bokashin ute i trädgårdslandet så visade det sig att det drog till sig massor av myror. Jag antar att det var bokashin, då de försvann efter att jag slutade tillföra bokashi. 
Synd för jag har verkligen hört så mycket positivt om bokashi.
Kanske jag gör ett nytt försök. 

Men nu använder jag mig av min varmkompost som också ger mig fin kompost till odlingarna.
Vad är er erfarenhet av bokashi?

Titta gärna in i min webbutik, nu har jag fyllt på med fröer och sättpotatis!
www.bellaslantliv.se

//Bella

2 kommentarer:

  1. Jaså, de måste ju ha lockats av att det fanns mycket oförmultnat kvar i så fall? Vet inte ännu själv så får se den här sommaren! Men har i alla fall låtit bokashin myllas inomhus i en säck innan jag för ut den till odlingslådorna, så det är nog rätt välförmultet i det skedet.

    SvaraRadera
  2. Åh, myror flyttar om det blir för fuktigt. De gillar inte vatten. Vattna ordentligt!
    Jag fick OHYGGLIGA mängder sorgmyggor och larver i mina jordfabriker (stora svarta krukor) i källaren. Jag hade jordlock, inget plastlock över. Jag var tvungen att hälla kokande vatten i varje kruka för att kunna plantera något eftersom sorgmyggelarver äter rötterna annars. Sedan vattnade jag ut ny bakteriekultur på nytt. Jag ska ha tättslutande lock på mina jordfabriker hädanefter.

    SvaraRadera

Hej!
Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar!
Är det något du undrar över så svarar jag här. Kryssa i rutan för uppföljningskommentarer så kommer svaret med mejl.

//Bella